24 maart - laatste dag

25 maart 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

De laatste dag van de Conference Tour is een intensieve dag. Er staan nog bezoeken in de ochtend en in de middag op het programma. Na de bezoeken dineren we en vertrekken we meteen naar het vliegveld.

Onze logistieke talenten worden danig op de proef gesteld. In formele kleding naar de bezoeken natuurlijk, maar in het vliegveld wil je toch wat makkelijks en wat warms aan. De makkelijke kleding wordt in de handbagage gepropt of bovenop in de koffer.

En dan staat niet alleen een persoonlijke logistieke uitdaging ons te wachten. We horen van Cees dat er twee bussen voor ons klaar staan. Eén bus waar onze koffers in gaan en die dus meereist naar het vliegveld. En één bus die een selectie van deelnemers naar KPMG brengt, terwijl de rest naar MMU gaat. De MMU bus vervoert onze koffers.

Ons wordt verzocht de koffers op een daarvoor bestemde plek neer te zetten.

koffers staan klaar

Probeer deze informatie maar te onthouden om 7.45 uur in de ochtend, terwijl je nog met je kleding voor de avond bezig bent of zoals Roland die ook nog moet nadenken of de Barbies voor zijn dochters wel in het handbagagerek in het vliegveld passen.

Roland neemt Barbies als souvenir mee

Maar hoe weten we eigenlijk dat de koffers die klaar staan allemaal wel onze koffers zijn? Het plan verandert... we plaatsen zelf onze koffers in de kofferbus. Dat geeft vertrouwen!

de kofferbus

Maar dan... wie gaat er ook alweer naar KPMG met de niet-kofferbus? Bijna gaat het mis, want ook Raymond is geselecteerd, maar met al die informatie is er verwarring rond vertrektijd. Gelukkig trekt Raymond nog een sprintje in de stromende regen en vertrekt in de goede bus.

MMU

De rest van de groep vertrekt in de kofferbus naar de Multi Media University (MMU). Daar worden we heel warm verwelkomd door het complete managementteam van de MMU.

mmu en hboi (2)

Wat een hartelijke ontvangst! We worden rondgeleid door diverse labs, waar vriendelijke Profs enthousiast vertellen over hun opleiding.

mmu learning labmmu touchtafel (2)mmu creative labmmu businesslab

Tijdens de lunch sluit de KPMG groep zich bij de MMU groep aan. We zijn weer compleet!

De vermoeidheid begint bij iedereen op te treden. We hebben nog even tijd voordat we naar het volgende bezoek vertrekken. Sommige deelnemers trekken zich even terug in de bus voor een powernap.

Het fenomeen Groepsfoto

Bij de diverse bezoeken is vaak een fotograaf aanwezig namens het bedrijf/instelling om ons bezoek vast te leggen. Met als laatste moment de groepsfoto. Over logistieke uitdagingen gesproken...  probeer dat voor elkaar te krijgen met 42 deelnemers. Iemand op het toilet, of net nog even aan het napraten met een gastheer/gastvrouw. Daarom deze twee foto's. Bijna iedereen staat er op. Behalve 1 deelnemer...

groepsfoto serieurslaatkomers serieus

Middag

Het laatste bezoek vindt plaats bij MdEC, een overheidsorganisatie die initiatieven en programma's ontplooit en ondersteunt in het kader van de digitale economie in Maleisië. Ook hier is ICT een speerpunt in de beleidsplannen van de regering.

We sluiten het bezoek af met.... hoera een groepsfoto!

groepsfoto mdec

Een lange avond

Na het bezoek bij MdEC wacht ons nog een lange avond. We dineren onderweg naar het vliegveld. Er staat een heerlijk buffet voor ons klaar. Het is nog vroeg, we hebben nog niet allemaal trek. Na het diner hebben we nog ruim tijd, we maken ons op voor de laatste busreis in Kuala Lumpur. De wachttijd is lang, omdat er nog een klein akkefietje is met het betalen van de rekening, omdat de pinautomaat niet werkt in het restaurant.

Eva en Frens gebruiken de wachttijd in de bus om aandacht te vragen voor resp. de docentendag en een bedankje voor de reiscommissie.

wat een prachtcadeaukaraoke Eva

En dan rijden we naar het vliegveld, waar de groep zich verspreidt over het vliegveld en vliegtuig.

Wat zullen we slapen.