Start inhoudelijk programma

20 maart 2017 - Singapore, Singapore

Ochtend

Het regent als we wakker worden. Een mooie dag dus om te starten met een inhoudelijk programma. Alle deelnemers zijn netjes geschoren en gewassen. En eindelijk herkenbaar aan een keycord met badge.

In de bus naar ons eerste bezoek wordt een poging gedaan om er toch achter te komen wie nu wie is. We hebben een smoelenboek gekregen, maar het blijft lastig om te onthouden of het nu Erik van HAN was of Tim van HRO (of was het andersom). Het voorstellen wordt steeds korter omdat we snel op de locatie zijn. "Raymond van Stenden en..." "Ja bedankt Raymond! Je zit in groep B.
De reiscommissie heeft de deelnemers ingedeeld in een B (Business) en een T (Technical) groep. Als makke schapen ondergaan we de keuze van de reiscommissie.

Peter spreekt het volk toe

We worden bijzonder vriendelijk ontvangen door de medewerkers van NYP, school of information technology.

tafel met orchideeen
Na een korte presentatie worden we in twee groepen rondgeleid door het prettige, lichte gebouw.

Leuk om te zien dat er heel concreet wordt gewerkt met opdrachten uit het bedrijfsleven, ook ingegeven door de overheid.
Met trots vertellen de betrokken medewerkers over hun project of hun opleiding in het innovatielab.

innovation lab

Sommige projectruimtes hebben een eigen bedrijfsstempel.

projectruimtes
Opvallend is dat de studenten die er zitten onverstoorbaar en geconcentreerd doorwerken.
Zouden ze geïnstrueerd zijn over onze komst?

Het hoge percentage dames valt ook op. De medewerkers geven wel toe dat het vooral de Business specialisatie betreft.

We sluiten het bezoek af met een gezamenlijke discussie,en natuurlijk een groepsfoto moment!

Middag

De briefing voor de lunch is weer een uitdaging voor de reiscommissie. We eten op de foodcourt van deze technocampus. 6 verschillende balies met 6 verschillende keukens, 42 verschillende eters... Respect voor de organisatie dat het allemaal zo goed loopt!

Peter op de zeepkist voor het middagprogramma

eten op de foodcourt van de campus

Na de lunch vertrekken groepen 1 en 2 naar resp. TNO en XVR. Groep 3 (met mij)  brengt een bezoek aan NUS Enterprise (National University of Enterprise).

Een lichte paniek bij ontvangt omdat onze gastheer nog niet aanwezig is, maar dat wordt heel professioneel opgelost. We moeten even wachten, maar dat vinden wij niet erg, want een van ons ontdekt dat er eduroam is. En dan is wachten helemaal niet erg!

Hee Eduroam!
NUS Enterprise blijkt een incubator voor start ups te zijn. Onze gastheer geeft aan hoe de regering van Singapore het ondernemerschap en innovatie stimuleert. De NUS Enterprise heeft een duidelijke missie en visie. Ca. 40% van hun startups is succesvol.

succesvol in de media

Na de presentatie lopen we nog even rond en spreken met een aantal start up bedrijven.

drone voor de zorg

Alhoewel niet gepland, worden we buiten weer opgewacht door de bus waarin groep 1 en 2 zitten. We rijden gezamenlijk naar de plek waar de startups zich kunnen vestigen als ze zelfredzaam zijn. Een bedrijfsgebouw met 7 verdiepingen vol ondernemingen.

500 startups!

Avond

We sluiten de avond af met een heerlijk buffet aan de rivierzijde.

diner 1diner 3

Na het buffet splitst de groep zich weer af in subgroepjes. De subgroepjes drinken wat, maken een wandeling of boottochtje of gaan lekker vroeg slapen.Of doen zoals Markus.

87e13586-f1d9-4348-b908-f7dd80b60b93

1. Hanriette Ruigt:
    20 maart 2017
    Dat hebben we dan in ieder geval vandaag gemeen; de regen ☺
    Zie dat zowel de reiscommissie als de horeca het indelen in groepen strak onder regie heeft.
    Plezier en wijsheid (of andersom?) gewenst.