21 maart 2017 - Een enerverende dag

22 maart 2017 - Singapore, Singapore

We raken steeds meer geconditioneerd. Iedere avond krijgen we van de reiscommissie instructies hoe laat we in de ochtend klaar moeten zijn en of we wat moeten meenemen. Deze ochtend was het opnieuw 8.15 uur klaar staan. En het meenemen van je paspoort was noodzakelijk.

De deelnemers gedragen zich opnieuw keurig. Geen tegenspraak, op tijd aanwezig, met paspoort op zak.

Ook in de bus krijgen we instructies over groepsindeling en eventueel aanvullende informatie. Niet alleen van de reiscommissie trouwens. Van onze buschauffeur horen we of we wel of niet onze spullen in onze bus mogen laten liggen en hoe laat we weer terug moeten zijn.

johan

Ochtend

In de ochtend brengen we een bezoek aan de onderwijsinstelling Temasek Polytecnic, waarbij we naar twee presentaties luisteren.
Gestart wordt met een enthousiaste lezing van de Serious Games Association. De serious games die hier worden ontwikkeld komen tot stand door teams van ervaringsdeskundigen bij elkaar te brengen. We horen een aantal voorbeelden uit de Health Innovation Technology; een game voor het reanimeren van vroeggeboren baby's en een game ter voorkoming van diabetes.

serious games ass

Onze gastheer geeft een mooie inkijk in de cultuurverschillen. Hij geeft aan dat in Singapore het ontbreekt aan documentatie, zoals het beschrijven en valideren van projecten. Je kunt het vergelijken met de recepturen van Chinese koks en de Franse koks. Bij de Franse koks staat de receptuur exact in grammen en milliliters beschreven. Een Chinese kok gaat puur af op smaak.

Op onze vraag hoe je er toch voor kunt zorgen dat de studenten of leerlingen hun creativiteit benutten, antwoordt hij; "haal de ouders en de docenten weg".

Hierna vertelt Jonathan van SIT hoe het onderwijs bij zijn opleiding er uit ziet. We zijn er nog niet helemaal uit welk vergelijkbaar niveau met Nederland het is. Het heeft veel weg van een Associate Degree.

Opvallend is dat (net als bij de vorige onderwijsinstellingen) dat "a life long learning" enorm belangrijk is. De deeltijdopleidingen en volwassenonderwijs doen het goed.

Op onze vraag of er voldoende meisjes instromen bij de SIT opleidingen, moet Jonathan helaas toegeven dat het ook hier een uitdaging is om meisjes te interesseren voor ict opleidingen.

temasek (3)

Middag

We genieten weer van een heerlijke lunch in het gebouw vlakbij het Ministerie waar we in de middag een bezoek brengen. Na de lunch hebben we even tijd om even bij te praten met een collega deelnemer. Van het waardevolle netwerk van HBO-I wordt deze reis optimaal gebruik gemaakt.

lunch1wachten

Na de lunch brengen we een zeer inspirerend bezoek aan het Ministerie van Infocom Media Development Authority. Singapore heeft als ambitie Smart Nation te worden. Hiertoe is dit Ministerie opgericht. De vrouwelijke directeur geeft ons een spetterende presentatie over de ambities, projecten, doelen en resultaten die bij deze ambitie horen. Technologie en ict spelen een leidende rol.

infocom (3)

Een aantal interessante projecten passeren de revue. Een holistische benadering "beyond the classroom" over het benutten van sociaal kapitaal en een project om vooral kinderen te interesseren voor creativiteit en fun "Make & Play". Waarbij het vooral niet gaat om programmeren, maar om het onderzoekend leren en digitale geletterdheid.

Ook hier wordt intensief gewerkt aan meer instroom door meisjes.

Een ministerie voor ICT...... dat zou wat zijn voor Nederland! Met een vrouwelijk rolmodel uit de ICT als minister!

infocom make en play

Bezoek Ambassade

Tijdens het bezoek aan ons hotel (een tikkeltje improviseren was het wel) door twee medewerkers van het Innovatie Netwerk van de Nederlandse Ambassade (Innovatie Attaché) wordt het ons meer en meer duidelijk dat de Singaporese regering een duidelijke visie heeft om ervoor te zorgen dat Singapore een toonaangevend land wordt op het gebied van IT, educatie en innovatie en daarvoor voldoende middelen beschikbaar stelt. We leren nog meer over de cultuur en historie van Singapore. Een mooie inhoudelijke afsluiting.

ambassade (5)

Avond

We sluiten de avond af met een heerlijk dinerbuffet. Opnieuw een moment waarop volop genetwerkt wordt, ervaringen worden gedeeld. En vooral concreet te kijken waar we het geleerde in de praktijk kunnen brengen.

diner3

diner2

Na het diner splitst de groep zich weer op. Om in kleinere groepjes nog even naar de tuinen te gaan, een borrel te drinken of de stembanden te oefenen in een karaokebar. Het is immers de laatste dag in Singapore.